Stimorol – Mega Mystery Gum

Kampanjkoncept:

Denna Facebookapplikation var en del av en lanseringskampanj för Stimorol Mega Mystery-tuggummi i Sverige, mer känt i andra länder som Stride Mega Mystery-tuggummi. Reklambyrån Digitas Sverige var ansvarig för kampanjkoncept och design, medan SkandNet Media tog hand om utvecklingen av en Facebookapplikation för kampanjen.

Smaken på det nya tuggummit var hemlig och för att ge människor en chans att prova det fanns smakprov i alla de viktigaste butikerna i Sverige som tillhandahåller denna typ av produkt. Folk uppmuntrades att bli fans av Mega Mystery Gums Facebooksida och efter att ha fyllt i sitt mobilnummer fick de ett SMS med en kupongkod för ett gratis paket tuggummi.

Tio tusen tuggummipaket gavs bort, men bara ett paket per person, detta styrdes av applikationen. Distributionen av kupongerna sköttes via det svenska företaget Kuponginlösen och vår Facebookapplikation var programmerad att kommunicera med deras databas.

Under kampanjen var det nödvändigt att justera antalet Facebookannonser beroende på antalet återstående kuponger. När endast ett visst antal kuponger återstod skickade appen ett meddelande till de ansvariga för mediaköp så att de kunde justera antalet annonser därefter.

 

Kampanjresultat:

Över 10 000 människor lade till applikationen på sitt Facebook-konto under kampanjen som pågick i fyra veckor under oktober och november 2011. Det fanns 10 000 kuponger tillgängliga, och efter att de förbrukats kunde applikationen inte längre läggas till.

Applikationen integrerades med Stimorols helt nya Facebooksida och folk var tvungna att bli fans av sidan innan de kunde få tillgång till appen. Vid slutet av de fyra veckorna hade antalet fans ökat från 0 till 24 000.

 

Kampanjinfo:

Lösning: Facebookapplikation
Land:  Sverige
Kund:  Kraft Foods
Varumärke:  Stimorol Sverige

ARBETSGRUPP
Koncept:  Digitas Sweden
Design: Digitas Sweden
Utveckling: SkandNet Media AB